I kappløpet om de beste hodene kan en god blanding av kontormiljø og tillitsbasert ledelse bli et selskaps viktigste konkurransefortrinn.
«Over hele verden, også her i Norge, ser vi et skifte i hvor og hvordan vi jobber. Nye preferanser fra spesielt yngre ansatte er med på å påvirke hva vi anser som en god arbeidsplass.»
Thorbjørn Olsen
Olsen bistår bedrifter med å utvikle attraktive løsninger for fremtidens arbeidsplasser. I konseptutviklingen av Vingtor Arbeidsbar har han fungert som rådgiver. «Brukeropplevelser og trivsel har stått sentralt», forklarer han.
«Mens det tidligere var mest vanlig å snakke om de fysiske rammene på en arbeidsplass, er det i dag langt viktigere å skape opplevelser som bidrar til positiv kulturutvikling og et bærekraftig arbeidsliv.»
Valg av arbeidssted
Pandemien bidro til en rask og kraftfull endring i folks oppfatning av fysiske, virtuelle og hybride arbeidsmiljø.
Deloitte viser til en internasjonal undersøkelse hvor 64 prosent av de spurte sier at de har vurdert eller vurderer å skifte jobb, dersom de er pålagt å være fysisk til stede på bedriftens kontor hele tiden.
«Det tydelige budskapet her er frihet. Arbeidstakere vil ha fleksibilitet til å velge det arbeidsstedet de selv mener passer best for jobben de skal utføre, sier Olsen, og understreker at dette ikke betyr at alle ønsker permanent hjemmekontor.
«En felles, fysisk arbeidsplass er fremdeles viktig for de fleste. Men hva vi vurderer som et attraktivt kontor, har endret seg. Meningsfulle opplevelser og friheten til å velge sted basert på et ønske om alt fra stillhet og konsentrasjon til læring, sosialt samvær og inspirasjon er noe mange ser på som verdifullt.»
Stillerom eller rom for diskusjon? Møte, podkastopptak eller workshop? Se oversikt over alle sonene i Vingtor.
Ending av kontorets rolle
Endringer i arbeidsmetoder og arbeidskultur begynner allerede å påvirke rollen og utformingen av kontoret. Olsen trekker frem fire trender han tror vi vil se i økende grad i fremtiden:
- Kafé/lunsjrestaurant: Tradisjonelle kantiner erstattes av mer attraktive serveringstilbud i skjæringspunktet mellom jobb og sosiale møteplasser. Bli bedre kjent med Vingtor Café.
- Konsentrasjon: Kontorer utviklet de siste 20 årene har gode løsninger for innovasjon og samhandling, men færre muligheter for konsentrert arbeid. Nå utvikles lesesaler, stillerom, biblioteker og andre fokussoner.
- Samarbeidsmiljøer: Stadig flere bedrifter ser behovet for egne eksterne kontorer utenfor hovedkontoret, hvor ansatte kan være en del av et sosialt miljø de dagene de ikke jobber andre steder. Dette er for eksempel aktuelt for bedrifter som rekrutterer ansatte fra andre deler av landet enn der hovedkontoret ligger.
- Trivsel: Opplevelser rundt fellesskap og trivsel vil bli enda mer sentralt i fremtiden. Undersøkelser fra blant annet England viser at opptil 20 prosent i enkelte bedrifter føler seg ensomme på jobben.
Han trekker også frem det grønne skiftet, digitaliseringen og bruken av kunstig intelligens som sentrale endringsfaktorer i fremtiden for arbeid og kontorer.
Tillitsbasert ledelse
«Nye arbeidsmønstre krever at ledergrupper ser verdien av tillitsbasert ledelse», sier Olsen.
«Å håndtere disse endringene med konservativ ‘Command-and-Control Performance Management’ vil mest sannsynlig ikke lykkes. Tvungen kontroll og målinger har vist seg å svekke produktiviteten, i tillegg til at slike metoder er demotiverende.
Tillitsbasert ledelse er et konkurransefortrinn i den forstand at flere ønsker å gjøre en god jobb når de trives. Og når flere gjør en god jobb, viser det seg som regel også på bunnlinjen. Bedre tilrettelagt arbeidsliv med større grad av frihet er en vinn-vinn-situasjon, slik jeg ser det.»
Thorbjørn Olsen
«Det handler ikke om anarki», påpeker han.
«Det er mulig å ha klare mål som sikrer at vi alle går i samme retning, uten å diktere når og hvordan hver enkelt skal jobbe. ‘No size fits all’ og ‘People Centric Solutions’ er to viktige ‘buzzwords’ i denne sammenhengen.»
Verdifullt engasjement
Engasjerte medarbeidere er utvilsomt noe de fleste bedriftsledere ønsker seg. Analyseselskapet Gallup, som jevnlig måler ansattes engasjement over hele verden, peker på mange fordeler med en god engasjementskultur på jobben: høyere produktivitet, færre oppsigelser, bedre fortjeneste og høyere kundelojalitet.
«Men undersøkelsene viser også at engasjementet er på vei ned. Mange bedriftsledere har noe å jobbe med her, spesielt i et marked med lav arbeidsledighet og hard konkurranse om dagens og fremtidens talenter», sier Olsen.
Så hvordan lykkes man med å øke engasjementet?
«Det viktigste er å tenke på kultur og opplevelser i samfunnet. En organisasjon der ansatte ser mening i det de gjør, hvor det er rom for utvikling, og hvor folk føler seg sett og ivaretatt av ledelse og kolleger, er viktig for å bygge engasjement.»
Mange generasjoner sammen
En god miks av kontormiljøer henger også sammen med en annen viktig faktor: blandingen av generasjoner. Olsen forklarer:
«Folk født i 1980 og senere vil utgjøre nesten 70 prosent av arbeidsstyrken om noen år. Ankomsten av yngre generasjoner vil forårsake de største endringene i arbeidslivet, slik jeg tolker det.
Yngre generasjoner, som Gen Z og Millennials, er de som er mest opptatt av å tilpasse kalenderen og arbeidsplassen til der de presterer best. Yngre og eldre generasjoner har også ulike motiver for å ønske fleksibilitet.
I noen selskaper kan opptil fem generasjoner samarbeide. Å forstå og erkjenne forskjellene mellom ulike generasjoner er derfor nødvendig for å lykkes med fremtidens kontorløsninger», sier han.
«I utviklingen av nye kontormiljøer er det viktig å designe rom som dekker et bredt spekter av behov og tilpasningsmuligheter. Og det er nok spesielt viktig å fokusere på preferanser til yngre generasjoner. Jeg tror det er mye å tjene på det.»